Small Island Big Song

Small Island Big Song

Indonésie, Nová Kaledonie, Nový Zéland, Šalamounovy ostrovy, Tchaj-wan 17.7.2019 / 18:45 - 19:45
ArcelorMittal stage

Čeho všeho se v přesvědčení, že jsme slyšeli snad už všechno, ještě v hudbě dočkáme? Třeba jedné z nejvíc fascinujících hudebních událostí roku 2018: mezinárodního projektu Small Island Big Song – důkazem, že hudba může odhalit, kdo jsme, odkud pocházíme, a připomenout naše těsné spojení s přírodou, ohroženou klimatickými změnami. Nutné vidět naživo, i sebelepší popis totiž v tomto případě drhne. Ještě předtím je ale dobré vědět, na co během koncertu – interakci hudebníků, zpěváků a filmové projekce – koukáme.

Austronéskými jazyky mluví stovky milionů lidí na ostrovech v Pacifiku a Indickém oceánu, přesto nic takového jako národ Austronésanů neexistuje a obyvatele Madagaskaru, Bornea, Havaje, Polynésie, Filipín, Tahiti nebo Nového Zélandu až na jazykovou příbuznost a testy DNA nic nespojuje: nemají společnou kulturu ani dialekt. Jedno však přece: podle migrační teorie ostrovy začali před pěti tisíci lety postupně osídlovat zemědělci, kteří sem na primitivních lodích připluli z Tchaj-wanu. 

Když se australský hudební producent a filmový dokumentarista Tim Cole se svou tchajwanskou partnerkou BaoBao Chen během cest po ostrovech vyptávali, jak místní ve svém jazyku říkají očím, skoro všude se jim dostalo stejné odpovědi: mata. Tehdy je napadla romantická představa hrdiny „jednoho z nejodvážnějších a nejuznávanějších migračních okamžiků historie lidstva“ znovu spojit a nechat je sdílet dávnou historii. Z ohromné diaspory vybrali šestnáct zemí a se stovkou hudebníků oživili starobylý kmen Austronésanů. 

„Neřekli jsme jim, co mají hrát. Jen vysvětlili, co máme v úmyslu, a požádali je, aby s námi sdíleli písně, na které jsou hrdí. Žádná studia a elektrické nástroje, ale výhradně akustické tradiční nástroje a prostředí, ke kterému mají osobní vztah. Prostředí duchovně spjaté s jejich historií a kulturou. Proto na pozadí slyšíme zvuky pralesa, šumění oceánu, ptáky nebo ozvěnu ze skal,“ vysvětlil koncepci alba Tim Cole. Jednotlivé písně, jejich útržky a postupně se k sobě přidávající hudebníky a zpěváky pak citlivě zkompletoval do úchvatného hudebního mixu. „Písně jsou obrazem toho, kdo jsme - ten jediný dar, který nám dali naši předkové. Populární hudba, kterou propaguje hudební průmysl, nám vypráví příběhy a říká - takový je svět. Takový není, v takovém světě se nespojujeme, nezachovává nám to místo,” uvedl zpěvák Charles Maimarosia ze Šalamounových ostrovů.

Tři roky náročné práce přinesly nepříjemné zjištění: v případě dalšího zhoršování klimatu by většina ostrovů zmizela pod hladinou oceánů. „Náš vztah k přírodnímu prostředí je jediným velkým problémem, kterému jako planeta čelíme. Nacházíme se zcela jasně mimo rovnováhu, vše tomu nasvědčuje. Vědci dělají, co mohou. Co mohu udělat já jako hudební producent? Produkovat hudbu pro ty, kteří mluví ve prospěch stromů a moří,”  řekl Tim Cole a jeho partnerka dodala: „Doufáme, že díky tomuto projektu vytvoříme platformu, díky níže tyto hlasy budou slyšet. Mohou sdílet, co se děje na té základní mezilidské úrovni. A že díky zážitku z hudby a kultury pomůžeme lidem se sblížit.“

Konkrétně: 50 % výdělku z projektu jde hudebníkům a nevládním organizacím. 
Určitě se vyplatí si dopředu na webu prohlédnout fotografie, reportážní videa, dokumentární film a poslechnout ukázky z alba.