Underworld

Underworld

Velká Británie 17.7.2016 / 22:30 - 23:45
Česká spořitelna stage

Underworld, dvojice Karl Hyde a Rick Smith, patří už několik dekád mezi globálně nejvěhlasnější a umělecky nejvytříbenější elektronické taneční skupiny.

Underworld se také úspěšně etablovali ve filmu i na divadelních prknech a rozdíly mezi nominací na Mercury Prize a prestižními divadelními cenami se u nich stíraly. Tím se na elektronické taneční scéně může pochlubit opravdu jen málokdo. “Vždy jsme měli pověst inovátorů. Když lidé říkali, jste trance, udělali jsme jungle. Když říkali, že jsme jungle, tvořili jsme techno. Už jen ta myšlenka, že jste svázáni nějakou nálepkou a když v to začnete věřit, tak vám to zavírá dveře k dalším možnostem. A tomu jsme se vždy chtěli vyhnout,” řekl Hyde.

Underworld odmítají zestárnout a navzdory puristům vždycky čerpali z aktuálních zdrojů: techno, house, drum´n´bass, dub, rock, pop, dubstep nebo experimentální ambient. S nekompromisní elektronickou taneční hudbou jakoby skládanou v záchvatu inspirací, propletenou kytarami a Hydeho vokálem, se proto Underworld povedlo bez předsudků propojit klubovovu taneční kulturu s poprockovou scénou. 

Kapela, která možná nejvíce ze všech spojila dvě stránky post-electronic popu - uvedla rockové fanoušky na taneční parket a zároveň získala návštěvníky klubů pro dlouhohrající alba - byli Underworld,” napsal pro Radio BBC Andrew Harrison, když duo předloni znovu vydalo své nejzásadnější album dubnobasswithmyheadman z roku 1994, natočené společně s DJ Darrenem Emersonem.

Některé vzpomínky z hlavy nikdy nevytěsníte, třeba film Trainspotting a euforickou skladbu Born Slippy s křikem “lager, lager, lager, lager”. Těžko rozčísnout, nakolik si tehdy vzájemně režisér Danny Boyle s Underworld dopomohli ke slávě, každopádně od 90. let patří jejich spolupráce mezi nejšťastnější okamžiky novodobých popkulturních dějin. Duo vložilo své nabušené skladby do režisérových filmů A Life Less Ordinary, The Beach, Sunshine a Trance. V roce 2011 je pak Boyle požádal o hudbu k oceňovanému divadelnímu představení Frankenstein, v němž herecky exceloval Benedict Cumberbatch.

Rok na to s Boylem znovu ohromili: jako parťáci zodpovědní za režii a hudbu otevíracího ceremoniálu olympijských her v Londýně. “Na spolupráci s nimi je zajímavé to, jak široký mají hudební vkus. Při práci na Frankensteinovi jsme mohli zaujmout mnohem širší přístup než u společných filmů,” řekl Boyle, když Underworld blahopřál k udělení Awards Innovation in Sound britského magazínu Q.

Karl Hyde a Rick Smith jsou od roku 1991 spojeni s grafickým designovým studiem Tomato: odtud vycházejí návrhy obalů, podněty k videoklipům a naprosto fascinující vizuální pódiové prezentaci, ovlivňující následující generace elektroniků, včetně Basement Jaxx a Daft Punk. Po odchodu Darrena Emersona v roce 2000 duo spolupracovalo s mnoha významnými muzikanty a Hyde sám s Brianem Enem, The Necks nebo kytaristou Leo Abrahamsem. Na práci dosud posledního alba Barking se před šesti lety s Underworld podíleli také High Contrast, Paul van Dyk a Appleblim. 

Na Colours Underworld s dalšími doprovodnými hudebníky představí novinku Barbara Barbara, we face a shining future.