Josef Šlerka: „Kouzlo“ dezinformací

Josef Šlerka: „Kouzlo“ dezinformací

14.7.2022 / 13:30 - 14:15
Global stage

Lidský mozek se rád nechá klamat. Jaké mechanismy zaručují úspěch dezinformačním kampaním? Jak jsou přizpůsobeny fungování naší mysli a dnešnímu informačnímu prostředí se slábnoucí rolí tradičních médií a rostoucím vlivem nových médií?

Josef Šlerka, sémiotik a odborník na analýzu dat. Na internetu je jako doma. Je odborníkem na analýzu dat ze sociálních sítí, v online světě byl označen za „nestora českého digitálu“.

Josefa Šlerku zajímá způsob, jak člověk žije symboly a jak lze tento svět analyzovat, což mapuje jak ve svých sémiotických textech, tak ve vývoji analytických nástrojů. V současnosti se proto věnuje především strojové analýze přirozeného jazyka a nejrůznějším aspektům sociálních médií. Působí jako pedagog na Univerzitě Karlově, kterou také vystudoval. Do loňského roku byl ředitelem Nadačního fondu nezávislé žurnalistiky, kde mimo jiné vedl projekt Mapa médií, jehož cílem je shromažďovat informace o českých médiích a nejrůznějších aspektech novinářské práce a mediální praxe. Před příchodem do NFNZ vedl vývoj a výzkum ve firmě Socialbakers.

Vedle vědecké práce založil překladatelský časopis Plav, podílí se na organizaci festivalu českého jazyka Šrámkova Sobotka. V roce 2014 byl v rámci cen českého internetu Křišťálová Lupa zvolen Osobností roku.