
1. Falešné vstupenky
Nejčastějším problémem, se kterým se návštěvníci hudebních akcí setkávají, je nabídka neplatných nebo zfalšovaných vstupenek přes sociální sítě nebo neoficiální prodejní platformy. Nezřídka se stává, že podvodník vstupenku prodá hned několika zájemcům a ti, kteří ji nestihnou využít jako první, se na akci zkrátka nedostanou. Z pozice pořadatelé velké kulturní akce bychom proto doporučili vstupenky nakupovat pouze na oficiálních prodejních platformách festivalu (v našem případě GoOut) nebo na online tržišti TicketSwap, se kterým spolupracujeme již třetím rokem.
Kreativita podvodníků ale nezná mezí. “U jednoho z mých partnerských festivalů jsme řešili i situaci, kdy lidé nadšeně sdíleli fotku se svou čerstvě zakoupenou vstupenkou v Instagram stories. A vzhledem k vysoké kvalitě takových fotografií byly veškeré kódy na vstupence dobře čitelné. Podvodníkům pak stačilo pořídit screen stories a na akci směle vyrazili,” prozrazuje Tereza Piperková z TicketSwap.
Univerzální doporučení tedy zní: svou radost z nákupu vstupenky klidně sdílejte, ale raději na fotkách zakryjte její QR kód či jiná specifika, na základě kterých by ji mohl někdo jiný uplatnit.
2. Falešné webové stránky festivalu
Na falešné vstupenky navazuje i existence falešných webů, které se tváří jako oficiální stránky akcí. Strategie podvodníků je již tak propracovaná, že takové stránky často zdobí falešné recenze i nelegálně použitá loga velkých institucí. Na to, jak falešné prostředí rozeznat, jsme se zeptali Andrey Kameníčkové, specialistce klientské bezpečnosti České spořitelny: “Je důležité být obezřetný a v online prostředí to platí dvojnásob. Za sebe bych určitě vždy doporučila zkontrolovat URL řádek webové stránky nebo web zkusit najít ve vyhledávači. Mnohdy zde podvodník změní pouze drobnost, jedno písmenko nebo třeba odrážku.”
A jak je to se zneužitím platebních údajů? “Může se stát, že na falešném webu festivalu vyplníte platební údaje a ačkoliv vám podvodníci hned nestrhnou peníze z účtu, dostanou se k citlivým údajům, které mohou zneužít kdykoliv později. Pro takové případy je dobré mít sjednané pojištění osobních věcí a karet, které kryje i tyto události. Nabízí je většina bank včetně České spořitelny. Pokud podvodníkům naletíte a zaplatíte kartou, můžete si u své banky požádat o takzvaný chargeback a máte velkou šanci, že vám peníze vrátí,” doplňuje Andrea Kameníčková z České spořitelny.

3. Ubytovací podvody
Podvodníci se bohužel zaměřují nejen na prodej falešných vstupenek či zneužití bankovních údajů, ale čas od času se setkáváme i s nabídkou neexistujícího ubytování. V tomto případě bychom vám doporučili zvolit ubytování v některém z oficiálních kempů Colours of Ostrava, jejichž nabídku najdete pod tímto odkazem. Pokud preferujete hotel či penzion, mohl by se vám hodit seznam, který jsme dali dohromady – ten najdete pod tímto odkazem.
4. Phishing přes SMS nebo e-mail, Whatsapp
Mnozí z nás žijí v představě, že podvodníkům nejčastěji naletí generace našich dědečků a babiček. Ale opak je pravdou. S častějším pohybem v online prostředí a tendencí rychle na vše reagovat, bývají častěji terčem podvodníků generace Z a mileniálové.
Aktuálně oblíbenou platformou pro řetězové podvody je Whatsapp. Může se vám stát, že vám přijde zpráva s odkazem z čísla vašeho reálného známého, ale i v tomto případě buďte obezřetní. S největší pravděpodobností totiž tento váš známý otevřel podvodný odkaz, díky kterému se podvodníci dostali k datům v jeho telefonu, včetně všech jeho kontaktů – i k tomu vašemu. Nešťastný řetězec můžete zastavit tím, že jednoduše nebudete klikat na jakékoliv podezřelé odkazy a raději danému kamarádovi zavoláte a zjistíte, zda skutečně stojí za poslanou zprávou či nikoliv.
Závěrem je důležité si uvědomit, že i když se v prostředí kulturních akcí bohužel vyskytují podvodníci, stále převažují ti, kteří na tyto akce přicházejí s radostí, otevřeným srdcem a touhou sdílet pozitivní zážitky. Festivaly jsou místem setkávání, svobody a radosti – a právě díky lidem, kteří sem přicházejí s dobrými úmysly, si tyto hodnoty udržují. Společně, s větší obezřetností a vzájemnou ohleduplností, můžeme přispět k tomu, aby festivaly zůstaly bezpečným a inspirujícím prostorem pro všechny.
Článek vznikl ve spolupráci s naším generálním partnerem Českou spořitelnou a portálem TicketSwap.