Richie Hawtin Close

Richie Hawtin Close

Kanada 17.7.2019 / 21:15 - 22:30
ArcelorMittal stage

Kdyby teď po světě nezářil a neřádil coby DJ, mluvilo by se o něm jako o svébytném vědci a vynálezci. Jeho otec pracoval jako robotický inženýr, on sám s hudbou operuje výhradně jako s materiálem budoucnosti. Jeho tracky jsou jako matematika, do níž se lze i zamilovat. Charakter tvorby Richieho Hawtina levituje mezi genialitou a šílenstvím, mezi undergroundem, minimalistickým technem a soundtrackem pro science fiction. 

V hudebním vesmíru se mu přezdívá Plastikman. Vyrůstal na britském venkově, v jeho devíti se celá rodina stěhovala do Kanady. Byl to právě jeho táta, kdo v něm probouzel zájem o hudbu a technologie. Jako teenager propadal detroitskému technu, jeho brácha Matthew zase malbě a grafice. "Umění a hudba pro nás byly vždy synonyma. Dlouho jsme spolu žili a pracovali, chodil jsem přes jeho ateliér, sledoval, co mu aktuálně visí na zdech, pak jsem se zavřel do svého studia a začal dělat bordel," přibližuje Hawtin klíčové bratrské souznění. 

Propojení umění s technologiemi se pro něho stalo životním tématem. Pro rok 2013 připravil speciální performance v legendárním Guggenheimově muzeu v New Yorku. Uprostřed ústřední haly tehdy vztyčil obří multimediální obelisk, jehož projekce se vinuly po architektuře celé ikonické stavby. Jen kvůli této výjimečné příležitosti stvořil album EX a následně prohlásil krásné: "Umění a hudba, architektura a hudba, malba, sochařství - tahle média žijí společně, vzájemně se ovlivňují."   

Pro Plastikmana to byl teprve začátek. V roce 2006 se hudebně podílel na zahájení Zimních olympijských her v Turíně, o pět let později bok po boku britsko-indického sochaře, Sira Anishe Kapoora, proměnil pařížské Grand Palais v gigantickou uměleckou instalaci. A rok na to se vydal na turné po amerických univerzitách, které složil z klubových koncertů a regulérních přednášek o kontextu elektronické taneční scény. Svůj status vizionáře šířícího hudební vědomosti definitivně stvrdil v roce 2015. University of Huddersfield mu tehdy udělila čestný titul za mimořádný přínos světové kultuře právě v oblasti hudby a technologií. 

Tak na slyšenou na Colours 2019, pane profesore.