Kroke & Anna Maria Jopek

Kroke & Anna Maria Jopek

Polsko 16.7.2016 / 19:15 - 20:15
Vítkovice Gong stage

Peter Gabriel to odhadl přesně: když v roce 2012 vystupoval v Polsku, na pódiu si přizval Annu Marii Jopek a Kroke. Takže bylo jen otázkou času, kdy se kategorizaci vzdorující trio a zpěvačka, která dokáže tančit se zvuky a melodiemi, k sobě znovu vrátí. Emocemi praskající koncerty sklízející v absolutním povznesením ovace ve stoje přesto provází otázka: proč vám to tak dlouho trvalo?

Osvojit si hudební dědictví chce dvě věci, které nemá úplně každý. Pokoru a nadhled. Pro Kroke je typická také touha překvapovat a obecně vzato, jen těžko si představit, že by je dnes v rozletu a nečekaných proměnách mohl někdo zastavit. Hrají tedy Kroke ještě pořád klezmer? Na jasnou otázku vyhýbavá odpověď: někdy ano. Přivádí však k dalšímu dotazu: je nevyhnutelné se na to ptát? Vždyť Kroke nejobdivuhodněji znějí, když půdorys rozjásaného klezmeru opouštějí a štěbetavý klarinet nahrazují mrazivě kvílející elektrifikovanou violou. Zaměnitelnosti se vždy bránili temnějšími melodickými odstíny, frenetickými rytmy a navzdory očekávání fanoušků klezmeru se vydávali vstříc výzvám, které před ně kladl zájem o jazz, rock, moderní klasiku, filmové soundtracky nebo arabské inspirace. Kroke si dopřávají svobody a židovská hudba jim pod rukama proto rozkvétá do nečekané podoby, barevné neskouposti, nepřenositelné duchovní jímavosti a smysly napínajícího artrocku.

Tradice klezmeru pro nás dodnes představuje důležité východisko, ale všichni dobře víme, že klezmer se vždycky neustále vyvíjel. Dokázal absorbovat spoustu vlivů, takže my dnes skrze něho objevujeme vlastní hudební světy a skládáme svoji hudbu. Nejsme ničím vázáni. Klezmer není hudba pro muzeum ale pro dnešní dobu. Není nedotknutelný,” tvrdí akordeonista Jerzeg Bawoł. Kroke (v jidiš Krakov) s ní tvoří ještě, Tomasz Kukurbę střídající violu s houslemi a flétnou, kontrabasista Tomasz Lato a perkusista. Do skladeb postupně implantovali rockové bicí s perkusemi a samply. Zazpívala si s nimi Natacha Atlas a Edyta Geppert, natáčeli s houslistou Nigelem Kennedym a Peterem Gabrielem a hudba Kroke ohromila také velké režiséry: Davida Lynche a Stevena Spielberga. 

Od roku 1992 Kroke natočili mnoho zásadních alb. Na tom letošním Ten s nimi zpívá Anna Maria Jopek a ke skladbě Psalmia, přesvědčená, že Kroke hrají duchovní hudbu, napsala také text vycházející z biblického žalmu. Zpěvačce, skladatelce a klavíristce, která na Colours v roce 2013 naplnila Gong až po střechu, skládají poklony Bobby McFerrin, Branford Marsalis i hudební vizionář Peter Gabriel a jazzový kytarista Pat Metheny o ní prohlásil: “Anna je originální jedinečná a jiná. Je skvělá a otevřená hudebnice. To o co se celý svůj život snaží, je vybrat si ty nejlepší noty.

Ačkoliv je půvabná Anna Maria považována za jazzovou hvězdu a za jednu z nejoriginálnějších polských zpěvaček současnosti, obdivuje hudbu bez ohledu na žánry a kultury, takže zpěvaččin záběr je velmi široký: pop, klasika, blues, brazilská bossa nova nebo portugalské fado. Její nadýchaně melodické skladby, k nímž si píše vlastní texty, mají ale nejblíže k polské lidové hudbě, proto převážně zpívá v rodné řeči. Dostalo se jí také do vínku jedinečného hlasu, plného slovanských odstínů, jehož výjimečnost odhalili v Gazeta Wyborcza na samém začátku: “Anna Maria představuje bezesporu naši velkou zpěváckou naději pro příštích padesát let.

Několikanásobná držitelka nejvyšší polské hudební ceny Fryderyck a magazínem Jazz Forum vyhlášená zpěvačkou roku 2005, na mezinárodní scénu pronikla albem Upojenie, natočeném v rovnocenném partnerství s americkým kytaristou Patem Methenym. “Nemám rád jazzové zpěváky, ale ty, kteří umí zpívat jazz. Pro mě proto Anna není jazzovou zpěvačkou, protože skládá hudbu, která je opravdu cool. Spolupracovat s ní pro mě bylo velké potěšení,” řekl o ní Branford Marsalis, jeden z mnoha proslulých muzikantů podílejících se na dalším oslavovaném zpěvaččině platinovém albu ID natáčeném ve studiu Real World Petera Gabriela, kde ostatně kdysi pracovali také Kroke. 

Hudba pro mě zůstává nadále základním tajemstvím nezodpovězenou otázkou. Snažím se najít to nejlepší řešení, ale nechtějte po mě teď nějakou odpověď. Nic pro mě neskončilo a to je také důvod, proč pro mě zůstává hudba tak vzrušující záležitostí,” uvedla kdysi zpěvačka a svá slova v současnosti naplňuje na koncertech s Kroke.