Hańba!

Hańba!

Polsko 21.7.2017 / 17:45 - 18:45
Drive stage

Že čtyři dělničtí kluci v placatých čepicích do dneška nespadli díky stroji času z 30. let minulého století, zjistíte nejrychleji podle průkazů totožnosti. I tak se tomu štáb americké stanice KEXP natáčející jejich koncert zdráhal zprvu uvěřit, tedy než Hańba! spustila divoký a naštvaný punkový folk-klezmer-šraml.

V tu chvíli se objevila další pochybnost: co když punk nevznikl v 70. letech v Británii, ale už dávno předtím, v turbulentních dobách Druhé Polské republiky? Abyste nemuseli na Google: existovala v letech 1918-1939 a vyznačovala se ostrým kontrastem. Zatímco věda, kultura, literatura a technika tehdy zažívaly obrovský rozmach, chudoba měla navrch a politicky to v tzv. Sanačním režimu hodně skřípalo: demokracie dostávala na frak a s vládou byl spojován vyhrocený antisemitismus, xenofobie a nacionalismus. 

Není naše vina, že se historie opakuje,” vysvětlila kapela z Krakova, dávající od roku 2013 už svým názvem (je nutné polské označení odsouzení překládat?) najevo svůj odpor k minulosti, která se však plíživě vrací do přítomnosti, jejíž autoritářsko-nacionalistické projevy nesnáší Hańba! o nic méně. A jak dát jasně najevo naštvanost? Přece starým dobrým punkem, heslem - Hudba je naše vzpoura a zvuk - naše zbraň - a ironickými názvy EP a alb, s graficky vypovídajícími obaly: Figa z makiem, Prosto w serce a Guma i gówno. 

Hańba! dotáhla stylizaci do konce nejen oblečením, vystupuje pod pseudonymy smyšlených osob: zpívající banjista Andrzej Zamenhoff, bubeník Adam Sobolewski, klarinetista a akordeonista Wiesław Król a hráč na tubu Ignacy Woland přijali identitu fiktivních polských, židovských, tatarských a litevských hudebníků a za datum vzniku krakovského “orkiestra podwórkoweho” uvádějí rok 1933.

Píší vlastní texty, inspirované Sanací, přebírají ale také až děsivě aktuální básně meziválečných autorů - Tuwima, Brzechwy, Broniewskiego. Často až nekorektní lekce z historie sice u mnohých Poláků vzbuzuje odpor, zato hudební scéna má u Hańby jasno od začátku: obdržela cenu Czesława Niemena a další ocenění, skupina zabodovala také v rádiích a na všech významných polských festivalech. Vystupovala ale i po Evropě a ve Spojených státech a vedle zařazení do koncertní série KEXP reprezentovala nejzajímavější současnou polskou hudbu na sampleru britského magazínu Songlines.

Za podpory: