Brodka

Brodka

Polsko 14.7.2016 / 23:00 - 00:00
Full Moon stage

Monika Brodka má za sebou poměrně dlouhou a spletitou cestu, ale ve skutečnosti je vlastně stále teprve na začátku. Na Colours přijíždí s albem Clashes, díky kterému neváhala ohrozit svou velice úspěšně rozjetou popovou kariéru.

Pracovala na něm posledních pět let, polštinu nahradila angličtina, elektroniku převážně živé nástroje a obzory se rozšířily několikanásobně. Inspirace hledala v nitru pravoslavné víry, ve Spojených státech nebo daleké Brazílii, nehodlala se spokojit s žádným kompromisem: „Vytvářela jsem nekonečně zvuků a útržků a pak dlouho zjišťovala, jestli jsou životaschopné. Vlastně mi bylo úplně jedno, v jakém žánru skončím,“ říká v rozhovoru pro časopis Full Moon. Skončilo to velkým albem, u něhož si snadno vzpomenete na jména jako Bat for Lashes, Julia Holter nebo Anna Calvi. Brodka je jednou z utajených hvězd letošního ročníku ostravské přehlídky, skutečná superstar, kterou na trůně ovšem neudržíte.

V roce 2004 zvítězila Monika Brodka v polské mutaci talentové soutěže Pop Idol, na což kupodivu dodnes nedá dopustit: „Byl to pro mě relativně slušný start a upřímně, těžko říct, kde bych dneska bez Idola byla.“ Celkem záhy následovala dvě popová alba, kterými si vybudovala velice solidní pozici na domácí hudební scéně. Jenže to nestačilo – ambiciózní album Granda, které spojovalo moderní elektroniku s lidovými nástroji a hudbou jejího rodného kraje, znamenalo první kariérní zlom, který byl kupodivu následován ještě větším úspěchem. Důležitou kapitolu ve své kariéře dnes ovšem považuje za dávno uzavřenou; k novému albu vedla dlouhá a komplikovaná cesta a zpěvačka zjevně nelituje ani jediné minuty. Pracemi na desce Clashes ji provázel poslech liturgické hudby, poprvé v životě si psala všechny melodie a texty úplně sama. Výslednou podobu alba ladila ve studiích v Los Angeles a Varšavě ve spolupráci s producentem Noahem Georgesonem, spolupracovníkem Joanny Newsom, Devendry Banharta nebo Cate Le Bon.

Koncert Brodky na letošním ročníku festivalu Eurosonic byl úchvatný – „Žánrově bohaté a vynalézavé písně v odzbrojujícím podání, které se nebojí tvrdších pasáží ani křehkých melodií. Brodka střídá kytary a klávesy s naprostou samozřejmostí a ještě stihne jednotlivé skladby briskně uvádět,“ píše se v reportu z talentové přehlídky ve Full Moonu #59. Zpěvačka působila soustředěně a důsledně, ale zároveň sympaticky a otevřeně. A přesně takové je její nové album Clashes. Výtečná kolekce, zdravě sebevědomá a upřímná, s jasným názorem a vizí. Album doprovází série fotografií v unikátních a možná poněkud přísných kostýmech. Také v jejich případě hovoří Brodka o inspiraci liturgickými vizuály a barvami, kolekce však rovněž působí velice současně, snad až kosmicky. Na dosah ruky a vzdáleně zároveň, budí pozornost, zvědavost i okouzlení. Podobně jako samotná Brodka.