Birdy

Birdy

Velká Británie 19.7.2017 / 19:15 - 20:15
Česká spořitelna stage

Britská indie popová zpěvačka s éterickým hlasem, u které se snoubí neobvyklý hudební talent s vrozenými ambicemi i přiznanými vlivy.

Má na ně právo, vždyť první album vydala ve čtrnácti letech, kdy toho o světě zas ještě tolik nevíte, což Birdy nebránilo zařadit na něj výrazně osobité covery Bon Ivera, The National, Fleet Foxes nebo Jamese Taylora, čímž s ohledem na svůj věk pořádně šokovala svět.  Na školního teenagera s dětsky roztomilým jménem dobrý, co říkáte? 

Vlastně nejen dobrý, hlavně předznamenávající: letos teprve dvacetiletá klavíristka a skladatelka postupně získala nominace na Brit Awards, Grammy, významné ceny za zpěv, prodala přes deset miliónů nahrávek a točí se okolo ní producentská a skladatelská esa od Adele, OneRepublic, Mumford & Sons nebo Florence and the Machine. O Birdy také dobře vědí fanoušci televizních seriálů The Vampire Diaries a Hunger Games. 

U Jasmine van den Bogaerde alias Birdy nesledujeme vykalkulovanou kariéru naivně tvárné dětské hvězdičky, ale vzestup sebevědomé dívky, uvádějící za své vzory Kate Bush, Tracy Chapman a Lauru Mvula. Dcera koncertní klavíristky a spisovatele není produktem The X Faktoru nebo Pop Idolu, náročná soutěž, kterou ve dvanácti letech vyhrála - Open Mic UK - má docela jiná kritéria. Zřetelně jasný názor na svou roli v popu dala Birdy najevo v roce 2012. Požádali ji, aby vystoupila na zahajovacím ceremoniálu londýnských paralympijských her a ona osmdesáti tisícový dav uhranula zpěvem skladby Bird Gerhl od Antony and the Johnsons. 

Třetí album Beatiful Lies ji do uměleckých výšin pomohli dotáhnout o generace starší hvězdní skladatelé a producenti. Plachá a podle svých slov extrovertní zpěvačka se na něm od klavírních balad vzedmula k vrstevnatým a silným hymnickým skladbám poznamenaným krokem k samostatnosti. “Když jsem začala pracovat na tomto albu, přestěhovala jsem se poprvé do Londýna... je takový ten pocit, když máte poprvé volnost, ale zároveň se vám stýská po rodině. A přejete si, aby ten pocit trval celou věčnost. Tehdy poprvé jsem měla vizi a názor na všechno,“ vysvětlila Birdy odklon od coverů k přesvědčivému autorství násobeném filmovým viděním a sněním, realizovaným ve fiktivních video příbězích s obrovskou sledovaností. “Vždy jsem chtěla být mořskou pannou, je to sen. Miluji Ariel, miluji Malou mořskou vílu, ale v této skladbě jsem mnohem nepříjemnější,” uvedla Birdy ke ztvárnění skladby Wild Horses, dosvědčujíc, do jakých sfér se od chvíle, kdy zaujala svět “domácím” videem Skinny Love, dokázala rozlétnout. 

Zkráceně: čtrnáctiletá holka za klavírem dospěla v ženu a hvězdu chytrého popu.