Debashish Bhattacharya

Debashish Bhattacharya

Indie 21.7.2018 / 19:30 - 20:30
Cylinders Gong stage

Služebník můstku mezi indickými ragami minulostí a budoucností. Světový fenomén a hráč takového kalibru, že se mu klonili a kloní velikáni Bob Brozman, Jerry Douglas, Derek Trucks nebo John McLaughlin, který ho dokonce považuje za jednoho z technicky nejbrilantnějších kytaristů všech dob. Bhattacharya hráčské začátečníky naprosto ohromí, zkušené přinutí přemýšlet a ještě víc cvičit a ti nejlepší na jeho koncertu pochopí, že cesta k dokonalosti nikdy nekončí.

Ceny jsou pro Bhattacharyovo oslňující mistrovství a fantastická alba relativní pojem, připomenout je ale musíme: dvakrát nominace na Grammy, vítězství v anketách BBC Awards for World Music a magazínu Songlines, zlatá medaile od indického presidenta a spousta dalších. 

Žák velkého Brij Bhushan Kabra, který jako zcela první rozezněl klasické indické ragy kytarovými strunami a otevřel tím cestu do Indie Beatles a generaci hippies, získal už ve čtyřiceti letech titul Pandit, což znamená všemi respektovaný mistr. Studoval také u Ustada Ali Akbar Khana, spolupracoval s Ravi Shankarem, nahrával s koncertoval se skupinou Shakti a s mnoha americkými a evropskými kytaristy.

Když mi byly tři roky, našel jsem doma havajskou lap steel kytaru. Zabrnkal jsem na ni, a i když na osud nevěřím, vzápětí jsem se do ní zamiloval. V dětství posloucháte s čistou myslí, nemáte předsudky, výhrady, daleko lépe hudbu vnímáte, do paměti se vám otiskuje jako obrazy, a když si ty obrazy uchováte, tak to je vaše odměna, kterou milujete, nikdy o ty dary nechcete přijít. Intuitivně jsem si vytvořil vlastní techniku, kterou jsem se nemusel od nikoho učit. Třeba jsem užíval hmaty hráčů na banjo, které jsem ale nikdy neslyšel a vymyslel jsem je nezávisle na nich,” řekl v rozhovoru s Petrem Dorůžkou Bhattacharya. Hráčská genialita, vzácná schopnost komunikace prostřednictvím nástroje a skladatelství, nevěřící v rozdělení na východní a západní hudbu, protože existuje pouze universální hudba, ho dovedla k vynalezení trojice vlastních nástrojů. 

Dvaadvacestistrunná chaturangi se zvukově blíží k houslím, sitaru a sarodu. Ghandarvi má strun čtrnáct a může znít jako sarangi, loutna saz nebo flamenková kytara a čtyřstrunná anandi je v podstatě slide ukulele. “Jestli někdo dokáže natáhnout struny na kus dřeva a hrát tak, že lidi donutíte plakat, nespočívá to v dřevě, ale v hudbě.

Na Colours mistra slide kytary doprovodí dcera, vynikající zpěvačka Anandi a strýc, respektovaný hráč na tabla Subhasis Bhattacharya.